Jak dostat stránky na přední příčky ve výsledcích vyhledávání?

 
Jak dostat stránky na přední příčky ve výsledcích vyhledávání?

Co je to indexace stránek?

Indexace je zařazení vašich stránek do databáze vyhledávačů (jako je Google nebo Seznam) a jejich následné zobrazování ve výsledcích vyhledávání. Bez indexace budou vaše stránky pro uživatele prakticky neviditelné (pokud nepřijdou na vaši webovou adresu přímo) a budete mít velmi nízkou návštěvnost.

Indexace stránek probíhá pomocí robotů (crawlerů), kteří jsou něco jako úředník, který má za úkol projít všechny nové či aktualizované webové stránky na internetu, zjistit o čem jsou a následně je uložit do obřího digitálního archivu – toho, co nazýváme „index vyhledávače“. 

Jak funguje indexace? 

Když vyhledávač narazí na vaši stránku, analyzuje její obsah a strukturu, aby pochopil, o čem stránka je. Tento proces zahrnuje zkoumání textu, obrázků, videí a jakékoli další formy obsahu; a analýzu technických či na první pohled skrytých parametrů, jako jsou meta tagy, URL adresy, rychlost načítání webu nebo propojení odkazů na stránce. 

Poté, co crawler stránku projde, zařadí ji do databáze vyhledávače Seznam, Google a dalších (každý vyhledávač má své vlastní crawlery) podle klíčových slov a frází, které nejlépe vystihují jejich obsah. 

Po zadání těchto klíčových slov se pak stránka objeví v seznamu výsledků vyhledávání, tedy v tzv. SERP. Jak vysoko se v tomto seznamu výsledků umístí, ovlivňuje řada faktorů jako kvalita obsahu, relevance vůči zadanému klíčovému slovu, odkazový profil stránky a tak dále. Tomu, aby se vaše stránky ukázaly co nejvýše a měly tak co největší organickou (neplacenou) návštěvnost se věnuje SEO (optimalizace pro vyhledávače).  

SEO – jak vystřelit stránky na první příčky 

Optimalizace pro vyhledávače je jako postavit cestu k opuštěnému hradu, který by jinak nikdo nenašel. Klíčové kroky, jak můžete takovou cestu, po které půjdou davy turistů, postavit, jsou: 

1. Klíčová slova 

Vyhledávač podle klíčových slov, které se objevují na vaší stránce, pozná, čeho se týká, ale především podle shody s výrazem zadaným do vyhledávače rozhodne, zda vás doporučí uživatelům. Proto je jednou ze základních SEO praktik, tzv. analýza klíčových slov – tedy frází, které v souvislosti s tématem, o kterém píšete, lidé hledají. Pokud tyto fráze zahrnete do textu webové stránky, máte mnohem větší pravděpodobnost, že vás vyhledávač uživatelům doporučí ve výsledcích vyhledávání.  

Důležité je ale tato klíčová slova do textu zakomponovat přirozeně, jinak vyhledávač pozná, že je používáte jenom proto, abyste ho „obalamutili“ a k lepší pozici vám to jinak nepomůže. 

2. Kvalitní obsah 

Vyhledávače milují kvalitní a hodnotný obsah. To znamená autorský, neduplicitní text, obrázky či videa (nekopírujte tedy z ostatních webů), které jsou pro uživatele užitečné. V případě textu by měl být dobře napsaný, odpovídat na otázky vašeho publika, inspirovat, motivovat nebo jinak přispívat čtenářům. Také by měl být přehledně členěný a obsahovat ta správná klíčová slova. 

3. Technické SEO 

Je velká samostatná kapitola. Ale zahrnuje například optimalizaci struktury vaše webu a URL adres, zajištění rychlého načítání stránek, responzivní design nebo správné využití meta dat. Technické SEO je jako postavit silný a stabilní základ pro váš dům, aby odolal všem bouřím a nikdo se do něj nebál vkročit s tím, že mu každou chvíli spadne na hlavu. 

4. Odkazy 

Když crawleři při prohledávání webu narazí na odkaz, pokračují dále i na něj a zaindexují tak větší množství stránek najednou. Proto je dobré dělat tzv. interní polinkování, kdy na různých stránkách svého webu odkazujete na další související stránky. Kromě toto, že usnadníte indexaci stránek, také vyhledávačům ukážete, že je váš obsah konzistentní – vzájemně tematicky propojený, což je často známka kvality. 

Neméně důležité jsou i „zpětné odkazy“, tedy to, že někdo jinde na internetu odkazuje na váš web. Tím ho doporučuje čtenářům k návštěvě – a vyhledávače získávají dojem, že máte co nabídnout a budou vás umísťovat na vyšší příčky výsledků vyhledávání. Ale pozor, zpětné odkazy musí vést z důvěryhodných kvalitních webů, pokud si je v rámci špatného linkbuildingu nakoupíte bůhví odkud, naopak vám uškodí. 

Je to maraton, ne sprint 

Vylepšení umístění ve výsledcích vyhledávání je běh na dlouhou trať, není to hned, ale výsledky za to stojí. Placená reklama vám sice krátkodobě pomůže zvýšit návštěvnost, ale z dlouhodobého hlediska se vám vyplatí investovat do SEO, které přivádí uživatele na web organicky. Cena za návštěvníka je pak zpravidla mnohem nižší a větším ambiciózním webům se rozhodně vyplatí. 

SEO ale vyžaduje zkušenosti, trpělivost, pravidelné aktualizace a neustálou práci na odkazovém profilu pomocí kvalitního linkbuildingu. Proto se jeho studiu věnujte více do hloubky, nebo si najměte odborníky, kteří se v něm vyznají. Pak bude cesta k vašemu webu stabilní a plná návštěvníků. 

Zdroj foto: Peshkova / Shutterstock.com

 

Tagy :